Štát nie je „Hrnček var!“ (Ako cestári miliardové faktúry uvarili)

Autor: Ivan Brada | 2.8.2010 o 10:04 | Karma článku: 10,86 | Prečítané:  3661x

Ešte nie je ukončené vyšetrovanie podozrenia z tunelovania verejných peňazí pri stavbe tunela Branisko (v rokoch 2001 - 2002) a Slovenskej správe ciest (SSC) už hrozí ďalšia kauza. Súvisí to s financovaním preložky cesty II. triedy č. 520 medzi Oravskou Lesnou a Novou Bystricou. Stavba, ktorá mala pri podpise so združením stavebných firiem stáť 947 miliónov korún (s DPH), odľahčila vrecká daňových poplatníkov v prepočte na starú menu o 2,1 miliardy korún (s DPH). Na scéne sú ďalšie neuhradené faktúry, podľa niektorých zdrojov približne za pol miliardy korún.

Otvorenie preložky cesty z Novej Bystrice do Oravskej Lesnej v roku 2008 bolo  dobrou správou. Už 25 rokov sa totiž dalo z Kysúc na Hornú Oravu dostať v podstate len po 108 kilometrov dlhej cestnej obchádzke. Časť pôvodnej trasy zaliala v roku 1983 vodárenská nádrž Nová Bystrica, ktorá zásobuje pitnou vodou Žilinu, Čadcu, Kysucké Nové Mesto a okolité obce. Verejným záujmom však nie je len stavba ciest, ale aj jej hospodárne financovanie.

1 KM ZA 260 MILIÓNOV

Zvýšenie nákladov štátu pri stavbe 9,5-kilometrovej asfaltky II. triedy z 947 miliónov na 2,6 miliardy korún by znamenal nárast o vyše 1,6 miliardy, čo je 275% pôvodnej ceny. Už toto číslo je dostatočne varovným signálom, ktorý by mohol  zaujímať nielen nového ministra dopravy Jána Figeľa (KDH), ale aj orgány činné v trestnom konaní. Štátna kasa rozhodne nie je rozprávkový „Hrnček, var!", ktorému sa dá rozkázať, aby na požiadanie navaril akékoľvek množstvo kaše z ničoho.

Keďže faktúry boli zaplatené z verejných zdrojov, má teraz každý občan právo na otázku: „Prečo nás každý jeden kilometer tejto cesty II. triedy môže stáť 260 miliónov korún? Nie je takto uvarená kaša pridrahá?" Pochybnosti vzbudzuje aj správa vnútornej kontroly SSC nariadená jej generálnym riaditeľom na začiatku tohto roka. Kontrolóri v nej konštatovali porušovanie zákona veľkého rozsahu a v podstate  spochybnili preplatenie faktúr za stovky miliónov korún.

Iste bude len „náhoda", že po týchto zisteniach boli v apríli tohto roka z SSC „dobrovoľne odídení" niekoľkí ľudia, zodpovední za financovanie projektu.

TUŠENIE PREMIÉR MAL, KAŠU V HRNCI POMIEŠAL

Cestnú preložku realizovalo združenie stavebných firiem s názvom Združenie Nová Bystrica - Oravská Lesná" (NBOL). Išlo o konzorcium troch veľkých stavebných firiem (Strabag, a.s. - Skanska DS, a.s. -Zipp Bratislava, s.r.o.), z ktorých hlavným dodávateľom bola Strabag. Zmluvu o dielo so Združením NBOL podpísal vtedajší generálny riaditeľ SSC Dušan Faktor (nominant SDKÚ-DS). Od novembra 2006 je generálnym riaditeľom SSC Roman Žembera.  Ide o nominanta Smeru-SD, ale aj o konškoláka expremiéra Roberta Fica (Smer-SD) zo žiackych rokov v Topoľčanoch.

Práve Robert Fico a podpredsedníčka SNS Anna Belousovová v novembri 2008 postavenú cestu slávnostne otvárali. Expremiér už vtedy pred novinármi naznačoval, že s predražením stavby nemusí byť všetko v poriadku. V oficiálnom prejave  to nespomenul. Zato zdôraznil, že aj jeho zásluhou sa do hrnčeka podarilo v roku 2008 nasypať ďalších 300 miliónov korún priamo z financií vlády.

Tieto peniaze umožnili dokončenie cesty, ktoré bolo ohrozené. V tom čase už totiž SSC minula viac peňazí, ako bolo do hrnčeka pôvodne určené. Spomínaných 300 miliónov podľa premiérových slov ušetrili ministri vlády na cestovnom do zahraničia.

ŠÉFKUCHÁRI ZO ŽILINY

Za financovanie asfaltky bola priamo zodpovedná regionálna štruktúra  SSC - Investičná výstavba a správa ciest Žilina (IVSC). Jej riaditeľom bol od roku 2007 docent Ivan Hlavoň. Ten istý Ivan Hlavoň, ktorého kritizovalo neziskové združenie Aliancia Fair Play za konflikty záujmov, ktoré podľa združenia súviseli s „cestárskymi" zákazkami pre jeho najbližšiu rodinu. SSC vtedy konflikty záujmov poprela. Podrobnosti uvádzam v pripojenom linku pod článkom.

Ivan Hlavoň napokon „odišiel z funkcie po dohode" v apríli tohto roka. Opakujem, že to bolo až potom, ako vnútorná kontrola SSC v súvislosti s financovaním stavby cesty NBOL zistila porušenie zákonov. S ním odišli aj jeho námestník Ján M. a človek vykonávajúci stavebný dozor Marek F.

Čo kontrola vlastne zistila? Nejde len o zvyšovanie nákladov na stavbu podpisovaním rôznych zmluvných dodatkov. Podľa kontroly ide najmä o preplácanie faktúr s veľkými sumami nad rámec uzatvorených zmluvných dodatkov. Čiže úhrady stavebným firmám zo strany SSC za náklady, ktoré neboli zmluvne riadne ošetrené a významne presiahli plánovaný rozpočet.

Celkovo Investičná výstavba a správa ciest Žilina podpísala so „Združením Nová Bystrica - Oravská Lesná" počas realizácie stavby 22 dodatkov k základnej zmluve o dielo. V bratislavskej centrále SSC sú na stole ďalšie tri dodatky. To sú skutočnosti, ktoré  môžu za brutálne zvýšenie celkovej fakturovanej ceny na účet občanov tohto štátu. Nehovoriac o sumách vo faktúrach nad rámec zmluvy a jej dodatkov.

VÁŽNE STAROSTI MINISTRA VÁŽNEHO

Dodatky zmlúv si podľa zhotoviteľov stavby aj investora vyžiadali vždy objektívne okolnosti (zosuv pôdy, nutnosť zmeniť technické riešenia, potreba doplnkových stavieb), ako aj inflácia v stavebníctve. Tieto argumenty však vzhľadom na rozsah dodatočných nákladov nevyznievajú podľa môjho názoru dôveryhodne. A to ani po uznaní faktu, že ide o cestu v náročnom teréne (jej súčasťou je 11 mostov v dĺžke 1,2 kilometra). Že ide o potenciálnu nášľapnú mínu si napokon uvedomovali aj politici. V novembri 2006  sa k tomu vyjadril vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) cez svojho hovorcu takto:

"Pôvodná cena preložky bola v roku 2004 stanovená súťažou na 950 mil. Sk, medzičasom je však stanovená na 1,401 mld. Sk. Minister dopravy Ľubomír Vážny upozornil dodávateľov na kontrolnom dni, že celkové náklady by už nemali uvedenú sumu prekročiť." (www.eTrend.sk, 6.11.2006)

IVSC Žilina napriek Vážneho upozorneniu podpisovala so stavebným združením ďalšie dokumenty. Cena preložky tak po 22 dodatkoch vzrástla na 2,138 mld Sk (DPH). V skutočnosti ide o sumu 2,35 mld Sk. Rozdiel 210 miliónov korún je zádržné, teda suma, ktorú dostane stavebné konzorcium až potom, keď sa v zákonnej lehote zo stavby odstránia prípadné, dodatočne zistené nedostatky.

Kolotoč zvyšovania ceny sa však ani po 22 dodatkoch nezastavil. V bratislavskej centrále SSC sú ďalšie dodatky - s číslami 23, 24 a 25. Stavebné konzorcium  žiada preplatenie faktúr, ktoré Slovenskej správe ciest doručilo na sklonku minulého a v tomto roku. Stavba bola pritom stavebne odovzdaná začiatkom roku 2009.

EON-y

SSC a stavebné firmy sa pri uzatváraní dodatkov dohodli, že zvýšenie nákladov spôsobené napríklad infláciou si môže konzorcium pri fakturovaní zohľadniť. Nároky ale neboli upravované podľa miery inflácie uvedenej Štatistickým úradom SR. Konzorcium ich po dohode s SSC počítalo na základe takzvaných ekonomicky oprávnených nákladov (EON-ov). Tie však mali byť vždy podložené reálnymi cenovými dokladmi a nemali prekročiť dodatkami upravený rozpočet stavby.

Dodatočné ekonomicky oprávnené náklady teda mala IVSC Žilina pred ich uhradením skontrolovať a odsúhlasiť. Z vnútornej kontroly SSC (zamerala sa na faktúry  v súvislosti s dodatkami 22, 23 a 24) ale vyplynuli tieto závažné zistenia:

-         IVSC Žilina nevedela kontrole predložiť prehľady rozpočtových nákladov stavby podľa jednotlivých dodatkov rozčlenené na jednotlivé stavebné položky

-         zistilo sa fakturovanie a uhrádzanie nárokov nad rámec zmluvných nákladov

-         v IVSC Žilina chýbala predbežná finančná kontrola

-         zo strany IVSC Žilina došlo k porušeniu zákonov, a to zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy a zákona o verejnom obstarávaní

-         v dôsledku výrazného prekročenia fakturovaných výkonov (nad rámec zmluvných dodatkov) sa predčasne míňali finančné prostriedky IVSC Žilina určené na dostavbu cesty

Je logické, že pri takomto míňaní peňazí chýbali financie na dostavbu projektu a nakoniec musel niečím prispieť aj bývalý premiér Robert Fico.

DOBRÁ INVESTÍCIA ALEBO ESKAMOTÁŽ?

Ospravedlňujem sa za vynechanie prepojení osôb spojených s dôležitými  pozíciami v SSC (napríklad Ivana Hlavoňa) s istými osobami politického a ekonomického prostredia na Slovensku. Je to len čisto z priestorových dôvodov. Zvedavejší čitateľ tento nedostatok ľahko nahradí, keď sa pozrie do obchodného registra. Politickej a personálnej zodpovednosti v tomto prípade sa napokon môžeme venovať inokedy.

Radšej uprednostním príklady konkrétnych zistení vnútornej kontroly SSC, aby zistené rozsiahle porušovanie zákona nadobudlo hmatateľnú podobu:

-         Podľa dodatku č. 22 boli ekonomicky oprávnené náklady dohodnuté v objeme výkonov 111, 3 milióna korún (za konkrétne práce v rokoch 2004-2006). Fakturácia do ukončenia stavby však túto sumu prekročila o vyše 90 miliónov korún, keď si konzorcium uplatnilo faktúry za 201,3 mil Sk. Fakturácia 90-ich miliónov nebola teda zmluvne zabezpečená.

-        Nad rámec zmluvného ošetrenia v dodatkoch č. 23 a č. 24 boli realizovanépráce naviac v objeme 288 mil Sk.

SSC mi na otázky spojené s touto stavbou doteraz neodpovedalo. Len dôkladné vyšetrenie uvedených zistení však môže dať odpoveď na záverečnú otázku:

„Boli náklady na stavbu cesty NBOL v celom rozsahu reálne, alebo ide o ďalšiu eskamotáž SSC za miliardy?"

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Autorská strana Samuela Marca

Kotleba môže aj bez Harabina vyhrať voľby (píše Samo Marec)

Vodcovia majú problém ustúpiť. Nemusí to však byť dobrá správa.


Už ste čítali?